Sunday, June 28, 2009

Ayah sapa hebat?

Sekumpulan budak sedang berbual tentang kehebatan bapa sendiri.

A: Ayah aku drive laju... Bertolak dari KL pukul 8 pagi. Sampai Penang pukul 11.30 pagi.

B: Fuh! Berapa laju ayah kau bawak?

A: 200km/j. Biasa lah.... (bangga)

B: Tapi, abah aku lagi terror kot.

A: Ye?? Abah kau terror camana?

B: Abah aku abis kerja pukul 5.30 petang.
Tapi pukul 2.30 petang dah sampai rumah.

*wink!

Friday, June 26, 2009

Faith (Part 1)

Ini entri penanda chapter baru dalam hidupku. Ataupun aku berniat membuka buku yang baru? Everything happened too fast, I did not have time to prepare for it. Now that it has started, I just have to clear the messed I made in the previous chapter in this life of mine, to start fresh.

Maybe the decision to start a new chapter is something that is very surprising, especially to people who are close to me and know me well. Yeah, I am always known as somebody who is sensible and does not rush into things. And trust me, I am not rushing into this either. I simply made a quick decision to start this thing, based on guidance and signs from HIM.

Please don't question this, for I have no answer. The only reason for me to do this is because HE told me to proceed. I have been praying for this for so long. I have spent my whole life believing in my prayers so deeply that I did not sigh, although sometimes I would be asking myself on where did I go wrong to have to wait too long. While people around me seem to be getting their answers, I spent my whole life waiting for my prayers to be answered. And now that I have got the answer, I dun think it is wise to wait longer.

Be a good friend to me, I beg you. Do not question too much. Only I know what I have gone through. The whole experience was very magical, that I had to think many many times to believe it. I need you to stand beside me while I go through this, not to question me too much on what I have faith in, and slowly making me not believe in what I have faith in.

Faith...

(to be continued)

Tuesday, June 23, 2009

hari bosan seorang lepasan SPM

hari tu Sarah bengang. berpeluk tubuh kat sofa. marah sungguh.
sapa laa punya kerja ni? semak betul otak fikir.
haih~

Sarah bangun,
cari bawah sofa.
takde.
bawah meja?
takde.
haa. entah2 dalam bilik.
*tilam diterbalik secara ganas.*
takde jugak. huh~

selalunya benda tu tak pergi jauh..

nak tanya mak lah..
ehh mak mana?
loh. pergi umah makcik belakang kot. adehh. sapa nak tanya ni?
adik2 sekolah.

alaa.. Sarah urut2 kepala.
bosan laa gini.
tiada lagi berita terkini hiburan sensasi.
Sarah bosan! sapa punya angkara ni?

*telefon rumah bunyi*
sapa pulak call ni..
Sarah tarik nafas panjang.
angkat, buat2 suara ceria.

"Hello?"
"Kaklong. Buat apa?"
"Abah, Kaklong tak buat apa2"
"Tak tengok TV?"
"Tu lah masalahnya.."
"Sorry lah..
Abah terbawak remote control pergi kerja.
Nanti petang kita tengok TV ye?"

LOL

Monday, June 15, 2009

aku kini faham

aku kini faham
semenjak dulu aku hanya mendengar
keluh kesahmu
kau menghitung takdir
berharap boleh balik semula
ke satu waktu
yang hanya kamu tahu
kini aku berdiri di tempatmu
berharap untuk balik ke situ
resahku, sama dengan resahmu
kata-katamu berlagu
dalam mindaku; dan
sekiranya kau masih ingin pulang
khabarkan; kerana
aku kini faham


(O.M.. tolong saya!)

Mahfuzah


telefon rumah berbunyi. Sarah tengok jam. pukul 2 petang.
mesti Mahfuzah telefon ni. mintak jemput kat sekolah.
hee hee.


"hello?"
"hello kaklong.. ambik Pujah kat sekolah."
"ohh. alaa.. tapi lambat sikit eh. kitorang kat Rawang ni."
"laa.. okay2. takpe."
"Pujah?"
"Ha?"
"Kau telefon umah kan...
kalau aku kat Rawang, sapa yang angkat telefon ni?"
"...... kaklong!"

sorry, Mahfuzah. bila menganggur, kakak kau sengal sikit.

Saturday, June 13, 2009

Pak Lang yang saya ingati

Pak Lang yang saya ingati itu pendiam orangnya, tapi suka menyakat anak-anak buah.
dan gurauannya masih gagah di saat kanser semakin memakan diri.

Pak Lang yang saya ingati itu gigih orangnya, bekerja siang dan malam.
dan hasil titik peluhnya berdiri megah, kebanggaan kami semua.

Pak Lang yang saya ingati itu penyayang orangnya, walaupun sukar menunjukkan kasih.
dan sayangnya pada Mak Lang dizahirkan sejelasnya pada hari-hari terakhir hidupnya.

Pak Lang yang saya ingati itu sekarang dalam ingatan sahaja. takdir TUHAN.

"semakin kita sayang seseorang itu, ingatlah,
ALLAH menyayanginya lebih lagi"

Wednesday, June 10, 2009

tiada post?


Hello Readers.. (ahah. macam laa ramai benar yang baca.)

Sarah akan berhenti blogging sehingga 13th June 2009 bagi menghormati pemergian Pak Lang yang dikasihi pada Ahad lepas (7th June 2009) akibat barah pankreas dan hati. Terus terang, Sarah masih tidak bersedia menghadapi kenyataan lagi, kerana perginya beliau amat-amat tidak disangka dan terlalu mengejutkan seluruh kaum keluarga. 

Sarah amat rapat dengan Arwah.. Mohon sedikit masa mengeringkan air mata dan menguatkan hati. Berjumpa lagi di entri akan datang yang bakal bertajuk "in Memories of Pak Lang". 

Salam.
Al-Fatihah

Thursday, June 4, 2009

saYANG

"apa ni, yang!"
"ada apa, yang?"
"mintak beli berus kecik, yang beli besar!"
"ada dua la tu, yang.."
"mana, yang?"
"kat sarah ada satu, yang.."

sarah:  konpius sebentar.

Wednesday, June 3, 2009

Amin

dia Amin. dia tak kepoh seperti kakaknya.

tapi dia selalu berasa yang hidup ini tidak perlu sekompleks mana.
simple je. dia telus dan jujur.

pernah juga abang saudaranya menggelabah masa dia berkobar-kobar nak pergi tegur pakcik ni teguk beer.
"dia tu orang Islam la, Abang Ad.. mana boleh minum arak! Amin nak pergi cakap dengan dia."
"jangan, Amin. nanti dia marah kita." 
(aihh budak ni. karang kau dah kena lempang, aku jugak kena marah dengan abah kau)
nasib baik Amin membatalkan hasratnya.
tegang jugak urat leher dia tengok pakcik tu.
tapi tu dulu. masa tu Amin darjah 5. dia tak masuk darjah 4. sebab dia budak PTS.

petang tu Amin sibuk kat garaj.
tiba2 pakcik Azman balik. yeps. Azman Bin Mawi tu lah.
pakcik Man kerja kilang simen. balik petang.
bila balik, mesti la nak tengok wajah isteri dulu. buat penawar penat.
pakcik Man akan hon kat pagar rumah supaya isterinya datang bukakkan.
jadi, wajah isterinya adalah yang pertama dilihat apabila balik dari kerja.
ala.. manjanya. sungguh laa tali mesin.

itu teori kakak Amin la... sebab Amin pernah complain.
"kenapa pakcik tu tak bawak kunci sendiri? kesian makcik kena susah2 keluar bukak pagar."
haisy. biarlah dia. kakak Amin dah serik campur tangan hal jiran.

masa pakcik Man balik hari tu, seperti biasa, beliau hon kuat2.
hon motor kan agak lucu bunyinya... boleh bayangkan? haha.
tapi makcik tak keluar2. jadi, pakcik hon lagi.
Amin hilang fokus. lalu...

"baru balik ke, pakcik?"
"ha'ah.." 
pakcik Man senyum. tangan masih memicit hon. mana la isteriku ini...
"um.. pakcik?"
"ye?"
"pintu pagar tu tak kunci. pakcik boleh masuk sendiri."

Tuesday, June 2, 2009

Adam


Adam, 

saya selalu kagum dengan ibu kamu yang lincah ke sana ke mari menguruskan anak2. ibu kamu baik sangat. selalu bertanyakan pelajaran saya kalau terserempak masa saya menyapu kat luar. kami sembang panjang kalau berjumpa.

akhir-akhir ni ibu kamu tak seperti dirinya yang selalu. ibu kamu yang sebelum ini gagah ke hulu ke hilir; sekejap ke kebun, sekejap menguruskan adik beradik kamu, sekarang ibu kamu bagaikan hilang arah. ye, Adam. sejak kamu tiada.

mendengar nama kamu cukup membangkit kekesalan saya. saya yang selalunya tak sabar nak melawat kawan2 mak yang baru bersalin. masa kamu lahir, saya tak sempat lawat. sehinggalah berita kamu masuk ICU kerana jangkitan kuman sampai kepada saya. dan tiba-tiba kamu sudah tak ada.

ibu kamu bukan tidak pernah kehilangan, Adam. sebelum kamu sahaja sudah beberapa adik beradik kamu diambil TUHAN dalam keadaan pra-matang. tapi kehilangan kamu ini amat memberi kesan kepada ibu kamu. kenapa, ye? sesungguhnya saya tak faham, tapi satu perkara ini yang saya tahu; kasih ibu memang kuat. 

al-Fatihah untuk kamu, Adam.

Monday, June 1, 2009

Mona 1


Lokasi: Kelas 1 Cempaka
Tahun: 1994

nama dia Mona. dia kawan saya. pendiam. rambut lurus. selalu pakai pinafore.
saya teringin pakai pinafore juga. tapi mak selalu dah siapkan baju kurung. 

pernah masa saya buat Diploma kat Penang, saya tanya mak.
"kenapa kaklong tak pernah pakai pinafore?"
"sebenarnya, mak ada terfikir nk bagi kamu pakai pinafore masa sekolah rendah. tapi tiap2 tahun mak lupa.." (-.-")

berbalik pada cerita Mona. saya selalu rasa Mona sangat special. sebab nama dia sedap.
sebenarnya masa kecil saya selalu harap nama saya ada extension macam nama orang lain. 
Farah Ayu, Nurul Izzah Farhana.. 
saya? Maisarah
tiap2 kali perkenalkan diri, orang akan tanya. 
"Maisarah je?" huh. 

Nama Mona? Mona Lisa. hadoyai. memang tu lah nama yang paling saya suka. 
(that is, sebelum saya nampak potret Mona Lisa tu. I thought she was hot)

apa-apa pun, satu perkara yang saya tak boleh lupa adalah kad 001 Mona.
kat bahagian "cita-cita"

Pilihan 1 : Tukang Sapu
Pilihan 2 : Tukang Masak
Pilihan 3 :  saya dah lupa. mungkin sbb terlalu terkejut dengan pilihan 1 dan 2.

Mona, di mana sahaja kamu berada, saya ingat kamu sampai saya mati.